Obligatiile pacientilor
- de a respecta conditiile de disciplina ale spitalului;
- de a folosi cu grija bunurile ce ii sunt puse la dispozitie, orice degradare fiind supusa regulilor de drept civil;
- de a nu fuma in rezerva sau pe holurile spitalului; de a nu consuma si introduce bauturi alcoolice in spital;
- de a purta echipamentul de spital si de a nu parasi incinta spitalului in aceasta tinuta;
- de a respecta regimul alimentar indicat de medic;
- de a respecta programul de vizita pentru a nu perturba desfasurarea activitatii medicale;
- de a pastra curatenia in rezerva si spatii comune; de a se adresa in mod civilizat personalului medico-sanitar;
In cadrul spitalului se interzice producerea de zgomote de orice natura care pot produce discomfort pacientilor.
Drepturile pacientilor
Dreptul la informare asupra asistentei medicale:
- au dreptul de a fi informati asupra serviciilor si metodelor terapeutice de care au nevoie si de posibilitatile spitalului de a le oferi;
- au dreptul la adresabilititate libera la asistenta medicala, conform prevederilor legale;
- pacientii au dreptul de a cunoaste identitatea, statutul profesional si calificarea celor care asigura servicii de sanatate;
- pacientii au dreptul de a fi informati asupra facilitatilor de care dispune spitalul pentru asistenta personala, siguranta si confortul sau;
Dreptul la ingrijire, ce include:
- pacientii au dreptul la ingrijirea sanatatii la cel mai inalt standard, indiferent de statut social, varsta, sex, etnie, religie sau convingeri politice;
- respectarea perceptiilor in privinta bolii, ingrijirii si tratamentului;
- posibilitatea de a lua decizii referitoare la ingrijirea lor in cunostinta de cauza, impreuna cu personalul medical;
- au dreptul de a avea in apropiere si de a participa la ingrijirea lor un apartinator ( o ruda sau o persoana apropiata ) pe durata spitalizarii ;
Dreptul de acces la informatiile de natura medicala legate de persoana lor prin intermediul persoanelor din echipa medicala si al biletului de externare :
- dreptul de a fi informati in legatura cu starea sanatatii lor, cu procedurile terapeutice propuse, cu diagnosticul si prognoza afectiunii ;
- informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-o maniera adecvata capacitatii lui de intelegere;
- in cazul cetatenilor straini, acestia au dreptul de a primi informatii intr-o limba oficiala, sau prin intermediul unui traducator daca nu cunosc o limba oficiala ;
- au dreptul de a exprima liber opiniile cu privire la ingrijirile acordate in spital;
Dreptul la intimitatea si confidentialitatea tuturor informatiilor personale si medicale: informatiile medicale si identitatea pacientului sunt accesibile numai persoanelor care il ingrijesc in mod nemijlocit; informatiile confidentiale sunt divulgate cu consimtamantul expres al pacientului sau in cazul cercetarilor penale;
Dreptul de a fi informat cu privire la relatia pacient – spital:
informarea pacientului cu privire la reglementarile legale, inclusiv asupra tarifelor practicate pentru servicii; au dreptul sa le fie respectate credintele, convingerile morale, culturale si religioase; au dreptul sa fie tratati cu atentie, consideratie si profesionalism; Pacientii au dreptul de a li se examina si rezolva plangerile intr-o maniera justa, eficienta, prompta si de a fi informati asupra rezultatului.